BEZPŁATNY webinar: "Wysoka wrażliwość wobec kryzysów"
Jak wytrwać w działaniu, czyli o zdrowym zaangażowaniu
30 czerwca 2020 |

Właśnie docieramy do przełomowego wpisu, w ramach treści związanych z wprowadzeniem do terapii ACT. Wszystko bowiem, co postanawiasz zrobić, podejmując wyzwanie samorozwoju: ćwiczenie defuzji poznawczej, niełatwe otwieranie się na trudne emocje.. robisz po coś.
Najprawdopodobniej chodzi Ci o to, by w swoim życiu poczuć w końcu więcej lekkości, prawdziwości, kontaktu ze sobą i bliskimi. Wiecej poczucia sensu i podążania właściwą drogą.
Gratuluję Ci tego, że zaglądasz na tą stronę, czytasz zawarte w niej treści, ćwiczysz. To przejaw Twojego zaangażowania w imię rozwijania siebie.
Jeśli jeszcze przekujesz to zaangażowanie w to, by nabywane umiejętności związane z terapią ACT związały się z realizacją Twoich wartości – jesteś na najlepszej drodze do osiągnięcia celu. Jeśli przegapiłaś poprzednie 2 artykuły, w których mogłaś uświadomić sobie swoje wartości życiowe, koniecznie wróc do nich TUTAJTUTAJ i wykonaj ćwiczenia, zanim przejdziesz do dalszej lektury.

Zaangażowane działanie oznacza realizowanie coraz większych wzorców skutecznych działań, kierowanych i motywowanych wartościami.

To także działanie elastyczne, czyli prawdziwe przystosowywanie się do wymogów sytuacji i – w zależności od potrzeb – podtrzymywanie lub zmienianie zachowania; robienie tego, co trzeba, aby żyć zgodnie z własnymi wartościami.

Russ Harris „Zrozumieć ACT. Terapia akceptacji i zaangażowania w praktyce”

Zaangażowane działanie jest niczym innym jak działaniem skutecznym i zgodnym z naszymi wartościami. To umiejętność podejmowania świadomych i uważnych działań oraz wracania do wartości, na których są one oparte po stwierdzeniu, że się od nich oddaliliśmy.

Jak widzisz więc, samo znanie swoich wartości nie wystarcza do spełnionego życia. To nasze SKUTECZNE działania, które są z nimi spójne, sprawiają, że życie staje się bogate i pełne sensu. Jeśli wartości uznamy za kompas, to można powiedzieć, że nie zajdziesz daleko stojąc i wpatrując się w kompas. Owszem, czasem trzeba się zatrzymać, żeby zorientować się w swojej lokalizacji i postanowić, w jakim kierunku iść dalej. Ale zmiany zaczną zachodzić dopiero, gdy ruszysz i pozostaniesz w ruchu.
Tak więc dziś porozmawiamy o ostatnim elemencie heksafleksu – mianowicie o zaangażowanym działaniu, by świadomie i konsekwentnie rozwijać tę kompetencję.

SPOGLĄDAJĄC W PRZYSZŁOŚĆ – DZIAŁAĆ W TERAŹNIEJSZOŚCI…

Zauważ, jak ważne są oba elementy zaangażowanego działania:

jego rozpoczynanie (oparte o wizję przyszłości, tego, kim chcemy się stać i jakie życie wieść)

wytrwanie w działaniu, czyli wypracowanie wzorca powracania do własnych wartości bez względu na to, ile razy traci się z nimi kontakt.

Łagodne, acz konsekwentne powracanie na raz obrany kierunek to sedno zaangażowania w ACT.

Czy w momencie, w którym zauważamy, że nie działamy zgodnie z którąś z wyznawanych przez nas wartości, możesz przystanąć, dopuścić do świadomości fakt, że zboczyłaś z wybranego kierunku, i łagodnie nań wrócić? Trudno sobie wyobrazić, by któraś z istotnych wartości nie wymagała takich łagodnych i upartych powrotów przez całe życie. To właśnie owe powroty są decydujące.
Z drogi będziesz zbaczała raczej na pewno. Czemu? Ponieważ życie w zgodzie z wartościami wcale nie jest usłane różami (trochę o tym było już w poprzednich artykułach, do których odsyłam wyżej). Taka droga to pełne zanurzenie się życiu, dające początek szerokiemu zakresowi myśli i uczuć, zarówno przyjemnych jak i trudnych, pełnemu miłych ale i bolesnych doznań. Aby wytrwać w tej drodze, należy robić to, co należy, nawet, jeśli wiąże się to bólem i dyskomfortem (na końcu artykułu mam dla Ciebie bezpłatny pdf do pobrania z ćwiczeniami, które w tym pomagają).

Jest takie powiedzenie, że „gdziekolwiek pójdziesz – tam będziesz”. Możesz próbować uciekać od innych ludzi, ale od siebie samego nie uciekniesz. Więc, gdzie się udasz, tam weźmiesz swoje nawyki, zachowania, radość, mocne strony, lęki, charakter. Ale weźmiesz również swoje wartości. Jeśli więc nauczysz się wciąż na nowo z nimi kontaktować, wówczas łatwiej będzie Ci w każdej minucie życie dokonywać nowych, coraz lepszych, wyborów, i zmieniać swoje życie na lepsze.

W chwilach kryzysu, spadku motywacji, zboczenia z właściwej ścieżki – przede wszystkim nie załamuj się. Jeśli zbłądziłaś – pamiętaj, że zawsze możesz wrócić na właściwe tory. Naucz się ciągłego zaczynania od nowa. Bądź dla siebie wyrozumiała, ale i dojrzale wyciągaj wnioski. Uśmiechnij się. Weź głęboki oddech, zakotwicz się w Tu i Teraz (ćwiczenie znajdziesz TUTAJ) i rusz do przodu. Mądrzejsza. Silniejsza.

Masz w sobie wolność – czy zbaczając z drogi, wrócisz na nią, czy nie. Masz wybór. Posłuchaj swojego serca i dokonaj właściwego.

Podsumowując, aby poradzić sobie z trudnymi myślami i uczuciami i – pomimo nich – wieść spełnione, bogate i wypełnione sensem życie

Przeczytaj następujące pytanie:

Czy w tej właśnie chwili gotowa jestem przyjąć gorycz życia wraz z jego słodyczą, traktując lekko opowieść o tym, co jest możliwe; i być autorem takiego życia, które ma dla mnie sens, a kiedy poczuje, że się od niego oddalam, spokojnie do niego powracać?

Nie próbuj od razu odpowiadać na to pytanie. Zamiast tego trwaj przy nim przez moment bez udzielania odpowiedzi. Przeczytaj je na głos, słowo po słowie, słuchając uważnie i odczekując chwilę, by wszystkie słowa czy zwroty zapadły Ci mocno w pamięć. 

A potem zacznij powoli odpowiadać na to pytanie własnym życiem. Spełnij drobny uczynek, który będzie zgodny z Twoimi wartościami. Zrób mały podarunek którejś z nich.

Możliwe, że jesteś bliżej niż myślisz. Być może poddałaś się na ostatniej prostej? Wstań i idź dalej. Obejrzyj zagranie dotyczące zaangażowanego działania z jednego z moich szkoleń on-line (poznaj ofertę z kursami TUTAJ).

Odbierz również BEZPŁATNY PDF, który pomoże Ci podnosić się z każdego kryzysu i niestrudzenie wracać na właściwą dla Ciebie ścieżkę życiową. Jest on fragmentem mojej książki w formie ebooka, rozwijającej odporność psychiczną. Sprawdź aktualną promocję na tą wyjątkową pozycję!

Więcej o wartościach, odnajdywaniu swojego powołania i o tym, jak w końcu się odważyć i zacząć działać – możesz dowiedzieć się z kursu, na który jest specjalna promocja! Zajrzyj do sklepu TUTAJ.

Toniesz w emocjach? Nauczę Cię pływać!

Jesteś SP (Sensitive Person)? Dołącz do „The third SPace” - newsletterowej przestrzeni Twojego rozwoju. Otrzymasz na start PDF „Tonąc w emocjach – nauka pływania” a w dalszym kontakcie mnóstwo inspiracji do poszukiwań Twoich własnych „3 SP dla SP”: SPokoju, SPójności i SPełnienia.

O AUTORCE

Nazywam się Małgorzata Pawlińska. Jako psycholog, coach ICF oraz licencjonowany konsultant i trener Odporności Psychicznej - pomagam kobietom będącym SP (SP – Sensitive Person) odnaleźć i rozwijać w życiu 3 SP: SPokój, SPójność, SPełnienie.

Podobne wpisy